קנאביס רפואי

האם קנאביס משנה את מבנה הלב?

מחקרים חדשים מראים כי שימוש בקנאביס עשוי לשנות את מבנה הלב של החדר השמאלי. עם זאת, הסיבות לאסוציאציות שצוות החוקרים צפה בהן אינן ברורות.

המחקר

החוקרים ראיינו 3,407 משתתפים והעריכו את סריקות הלב שלהם למחקר. לשם כך חילקו החוקרים את המתנדבים לשלוש קבוצות ראשית היו 3,255 אנשים בקבוצת "לעיתים רחוקות / אף פעם". כלומר, השתמשו בקנאביס פחות מפעם בחודש או לא השתמשו בקנאביס מעולם. שנית, 105 האנשים בקטגוריית "בעבר", שדיווחו על שימוש קבוע יומי או שבועי, חמש שנים לפני המחקר או יותר. לבסוף, 47 המשתמשים "עכשוויים" דיווחו על שימוש קבוע, יומיומי או שבועי בקנאביס בחמש השנים האחרונות. הגיל הממוצע של כל המשתתפים היה 62, ובהשוואה לקבוצות "לעיתים רחוקות / אף פעם" וגם "בעבר", משתמשים "עכשוויים" היו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות – גברים, צעירים יותר, מעשני סיגריות, ו״מכופחים חברתית״.

שום דיון על המשמעות של זה לא התבצע, אך הקשר הקיים בין עוני למחלות, מוכר ומובן היטב. בהשוואה למשתמשים "לעתים רחוקות / אף פעם", הצוות מצא כי משתמשי קנאביס רגילים היו בעלי סיכוי גבוה יותר למבנה לב שונה – ספציפית, חדר שמאל גדול יותר. זהו החדר הראשי בו משתמש הלב לשאיבה. הם גם היו בעלי סיכוי גבוה יותר להראות סימנים מוקדמים ללקות בתפקוד הלב.

הצוות לא מצא הבדלים בין הקבוצות ביחס לגודל ולתפקוד של שלושת חדרי הלב האחרים (עלייה ימין, חדר ימין ועלייה שמאל). הם גם לא מצאו הבדלים בין הקבוצות בכמות הדם שנשאבה בכל פעימות לב, או במסת החדר השמאלי הכולל.

האם קנאביס משנה את מבנה הלב?

תוצאות המחקר על מבנה הלב והמלצות חברי המחקר

"יש לפרש את הממצאים בזהירות, ונדרש מחקר נוסף להבנת הפתופיזיולוגיה הפוטנציאלית, השפעות התגובה למינון של שימוש בקנאביס וההשלכות ארוכות הטווח של שימוש קבוע במערכת הלב וכלי הדם", כתבו החוקרים במחקר. "אנשי מקצוע ומעצבי מדיניות בתחום הבריאות עשויים להידרש להיזהר בנוגע לשימוש קבוע לצורכי פנאי של קנאביס עד למחקר שיטתי כזה.

"הכותב הראשי, ד"ר מוחמד ח'נג'י, אמר גם לניוזוויק: "לא ברור אם האסוציאציות שנצפו נובעות משימוש בקנאביס בלבד או מגורמים מעורערים אחרים שלא ניתן לטפל בהם.

"מה מגיע הלאה בתחום? יש לקוות, מחקרים עם מספר גדול יותר של קבוצות משתתפים מגוונים שאינם מסתמכים על דיווח עצמי בלבד. תנאים אלה יביאו לתוצאות אמינות יותר ולמידע טוב יותר עבור כולם. ישנם גורמים פוטנציאליים רבים וגורמים מבלבלים שיכולים להשפיע על מבנה הלב, אז לא נאשים את הקנאביס ללא הוכחות מוצקות.

האם קנאביס משנה את מבנה הלב?