אידוי קנאביס

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות

חברת טבע נייצ'ר עוסקת כבר מעל עשר שנים בתחום מכשירי האידוי לקנאביס רפואי. כדי שנוכל לעזור לאוכלוסייה הפחות ליברלית והפחות "חדשנית" ערכנו סקר בהשתתפות קהל לקוחותינו ועוקבינו, מדרג הגילאים היה מגוון, המחלות שבגינן המטופלים משתמשים בקנאביס, ועוד מספר שאלות שיאירו לכם את הפינות החשוכות. בסקר השתתפו כ- 50 אנשים, טווח הגילאים היה מגוון מאוד, אנשים בני 26 עד 32, אנשים בני 33 עד 41 ואף ל42+ היו מספר משתתפים לא קטן.

מהי הסיבה הרפואיות שבגללה הינך מטופל\ת בקנאביס רפואי?

משתתפי הסקר שענו על השאלה עם או בלי פירוט נתנו קשת רחבה של אופציות, ישנם אף אנשים שמטופלים בגלל יותר מסיבה אחת, אלא שתיים. 25% אנשים ענו שהינם מטופלים בעקבות פוסט טראומה PTSD 41.6% אנשים ענו שהינם מטופלים בעקבות כאבים כרוניים כמו (פיברומילאגיה, אחרי ניתוחים וכדומה) שאר המשתתפים (66%) מטופלים בקנאביס רפואי בגלל המחלות\ הסיבות הבאות: סרטן, מיגרנות, כאבים נוירולוגיים, אפילפסיה וגם קרוהן וקוליטיס.

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות

כמה זמן היית מטופל\ת בתרופות "מסורתיות" לפני השימוש בקנאביס ?

משך הטיפול בתרופות "מסורתיות" היה שונה לרוב העונים, יש כאלו שגם הטיפול התרופתי לא הסתיים אלא ניהיה במינונים קטנים בהרבה מלפני השימוש בקנאביס. 5% ענו שהיו נוטלים תרופות במשך שנתיים, 30% ענו שהיו מטופלים כשנה. 10% ענו שהיו מטופלים כשלוש שנים והמקרים "החריגים" היו 5.5 שנים עם התמכרות לאופיאטים, מגיל 4 (הצעיר ביותר הינו בין 22-32), 10% היו נוטלים תרופות כ-10 שנים ו- 5% נטלו תרופות במשך 20 שנים, המשתתפים הנותרים כ-40%  נטלו תרופות לסירוגין, במשך שנה עד שנה וחצי.

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות

כיצד ידעת על טיפול בקנאביס רפואי ?

על אופן הטיפול ועל המחקרים שמוכיחים שקנאביס עוזר לטיפול שיקום ומניעה התשובות מגוונות. היום הכל נגיש ונמצא ברשת, אפילו בחדשות המרכזיות מדברים על כך, אבל המידע כל כך סותר שאין אפשרות לדעת האם זה באמת עוזר כי הרבה אנשים לא רוצים "להיחשף" לציבור ולהראות שהם משתמשים בקנאביס וזה עוזר להם. התשובות לשאלה היו מגוונות, מספר אנשים שמעו על כך מחברים שמטופלים בקנאביס רפואי, אחרים שמעו על כך מרופא במרפאת הכאב שאליה ניגשו לטיפול תרופתי, יש כמה שניסו לפני כן על דעת עצמם וגילו שזה עוזר להם, שאר האנשים גילו על אופן הטיפול באינטרנט ובמאמרים בעיקר.

מהרגע שהבנת על אפשרות בטיפול של קנאביס רפואי, כמה זמן לקח לך להוציא את הרשיון ?

המשתתפים ענו על השאלה הזאת באופן שונה אך דומה, התשובות היו מאוד ברורות. חודש, חודש וחצי, חצי שנה, הם המקרים השכיחיים ביותר, ישנם כמה חריגים מאוד, אחד שקיבל סירוב בפעם הראשונה, ולאחר שהגיע בפעם השניה למעמד קבלת האישור לקח המון זמן עד להנפקתו, התליך לקח לו כמה שנים בערך שנתיים. לאדם נוסף לקח רק 10 ימים, רוב המקרים הללו הם מקרים שאין להם ספק שהטיפול בקנאביס עוזר בברור. לאחרון לקח להוציא כשנה אישור לתפרחת, בהתחלה קיבל אישור לשמן בלבד ורק לאחר הוכחה שהשמן חזק לו מידי ומרוכז הוחלט להעבירו לתפרחת.

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות

האם הצלחת להיגמל מתרופות "מסורתיות" בעקבות השימוש בקנאביס?

התשובות היו מחחולקות לכל הקטגוריות ולכן התשובה לכך היא אינדיבידואלית למטופל עצמו. רק ל-6% זה עזר ברמה נמוכה, ל- 66% זה עזר להם במידה רבה, לאף אחד לא היה מצב שהתרופות נשארו באותו המינון. שאר המשתתפים ענו שהם עדיין משתמשים בתרופות כי אין להם ברירה אחרת, הקנאביס גורם להם לרוגע ונחת ומונע להם תופעות לוואי כאלה ואחרות.

בכמה גר' הינך משתמש\ת ביום ?

0.5 גר' ענו 16.7% אנשים. 1 גר' ענו 33.3% אנשים. 2 גר' ענו 25% אנשים. 3+ גר' ענו 16.7% אנשים. 8.3% ענו שהם משתמשים אך ורק בשמן ולא בתפרחת.

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות

האם כמות הקנאביס מספיקה לך לכל החודש ?

33.3% משתתפים ענו – כן. 50% משמשתתפים ענו – לא 26.7% ענו שהכמות מספיקה להם אך ורק כשאין להם התקפים או שינויים במזג האוויר שמשפיעים על הגוף והכאבים. ההתפלגות כאן היא דיי שווה,  אך יש כאן שאלה כמה זמן המטופל כבר מטפל בעצמו באותו הזן וכדומה, עמידות הגוף לקנאביס משתנה ולכן יש להחליף זנים לעתים תכופות.

האם שימוש במאדה גרם לך להפסיק לגלגל ג'וינטים ?

33.3% אנשים לא ניסו לאדות מעולם ולכן לא ידעו לענות על השאלה. 8.3% משתמשים אך ורק בשמן, כידוע אין לאדות שמן רפואי שניתן בישראל בגלל הסכנות באידוי שמן זית או שמן קנולה, שימו לב שהשמן נועד לטפטוף בלבד. 16.7% טענו שזה לא עזר להם לפסיק לעשן ג'וינטים, כי הם אוהבים את החום והעשן, אך 41.7% אנשים טענו שהוופורייזר שלהם גרם להם לעזוב את המגולגלות כי יותר קל להם לשאוף את האדים, הרבה יותר נקי להם בסביבה וגם נטען שההרגשה עדינה בהרבה יותר מאשר בעישון, כמו גם "ההרגשה "הנעימה בגרון והטעם הנפלא כך טען אחד המשתתפים בסקר.

האם חשת ביקורת כלשהי מהסביבה? לטוב ולרע.

התשובות לשאלה זו היו שונות אחת מהשנייה, חלק טענו שאמא שלהם חושבת שזה סמים והיא הייתה מציקה להם על זה. מספר אנשים ענו שהייתה התעניינות חיובית בנוגע לכך, שאלו האם זה עוזר ומה דרכי השימוש וכדומה. אנשים אחרים ענו שלא חוו שום ביקורת או חשו מבטים כלשהם בגלל שהם מטופלים בקנאביס רפואי. חלק טענו שדווקא אלו שאינם מבינים, מבקרים על כך ואילו אחרים אמרו שהם פעילים חברתית ברשתות החברתיות ובהפגנות ברחבי המדינה. הייתה תגובה אחת שגורמת לסטריאוטיפ של "מסוממים"  כתוצאה מחוסר פרגון מהסביבה הקרובה דווקא, ציטוט של אחד המשתתפים " את עם הסמים שלך בסוף תסיימי בתחנה מרכזית" כנראה שאנשים אחרים אינם מספיק "פתוחים" לשיטות חדשניות ופורצות דרך בתעשיית הרפואה העולמית.

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות

השאלה האחרונה הייתה: האם הנך ממליץ\ה לאנשים להתשמש בקנאביס כתרופה ? לגבי השאלה הזאת, הקונצנזוס היה מוחלט, "כן אני אמליץ וממליץ" חלק מהעונים אמרו שהם ממליצים אך ורק בנוסף לתרופות ולא כתחליף. לסיכום, האם הסקר יעזור לכם להבין על החוויה שאתם חווים ? כן. האם התשובות פה יעזרו לכם להבין את הראייה החברתית על כך, גם כן שורה תחתונה, קנאביס זה תרופה ולא סם !

מחקר שלנו: מטופלים עונים על שאלות