קנאביס רפואי

מעשני קנאביס עלולים לסבול מנזק בלתי הפיך לריאות

במחקר עולה כי אנשים אשר צורכים קנאביס בעישון – חשופים יותר למחלות ריאה הרסניות המוכרות לעיתים בשם "בונג ריאה", ועלולים לגרום לנזק בלתי הפיך לריאות שלהם.עפ״י מחקר חדש של אוניברסיטת “Otago”, עישון קנאביס עלול לגרום לברונכיטיס, ולצרכנים כבדים עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לריאות. מומחי הנשימה של האוניברסיטה ושל בית החולים וואיקאטו, סקרו מחקרים רבים שנעשו בניו זילנד ומחוצה לה, ומצאו שצרכנים כבדים מועדים למחלת ריאות הרסנית המכונה לעיתים ״בונג ריאה״ (Bong Lung).

תאוניברסיטת Otago והסופר פרופסור בוב הנקוקס, אמר שצרכנים כבדים עלולים לסבול מפגיעה קשה לכל החיים בריאות.הברונכיטיס שאנשים חווים, הברונכיטיס המכוער והקשה באמת, כך נוטים המומחים, יכול להשתפר אם תפסיק לעשן.

״אבל מה שאנחנו כרופאי ריאות רואים לפעמים אצל אנשים שלא מפסיקים לעשן קנאביס, זה שהם מגיעים אלינו עם ריאות שנפגעו קשה מאוד, הכולל הרבה הרס של רקמת הריאה, וזה נזק בלתי הפיך." פרופ׳ הנקוקס אמר, כי חלק ניכר מוויכוח הקנאביס התרכז בהשפעות בריאותיות ונפשיות, אך ההשפעה על הריאות נדרשת גם היא לתשומת לב.״אני חושב שהדיון צריך לקחת בחשבון את ההשפעות על בריאות הריאות ולא שמעתי דיון בהשפעות האלה בכלל." לדבריו, דפוס הנזק לריאות שנגרם על ידי קנאביס היה שונה – לא בהכרח גרוע יותר – אך שונה מעישון טבק.

לדוגמא, עישון טבק עלול לגרום לספקטרום של הפרעות ריאה המכונה, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). "יש עדויות משכנעות לתסמינים של ברונכיטיס כרוני, אך התבנית של תפקודי הריאות שונה בעישון טבק ואין מספיק הוכחות למסקנה שקנאביס גורם ל- COPD סיכם העיתון. פרופ׳ הנקוקס אמר כי עדיין יש הרבה שלא ידוע לנו על קנאביס, אך ברור כי צריכת התרופה בדרך אחרת מעישון, אינה מזיקה לריאות.

״עדיין נותר לראות האם ליברליזציה של קנאביס תביא לעלייה נוספת בצריכה, אך סביר להניח שדפוסי השימוש בקנאביס ישתנו, בשל ההשלכות הבריאותיות שנגרמו בעקבות העישון." קנאביס הוא החומר המעושן השני בתדירות הגבוהה ביותר לאחר טבק, והתרופה הלא חוקית הנפוצה ביותר בעולם.

אתגרים בלימוד קנאביס

קשה היה ללמוד את הקנאביס מכיוון שהוא נותר בלתי חוקי ולא מוסדר ברוב המדינות, כך אמר אחד מחברי המחקר, ד"ר קתרין גרסי. ד"ר גרסי, ממחלקת הנשימה של בית החולים וואיקאטו, אמרה כי העובדה שרוב משתמשי הקנאביס עישנו גם טבק, מקשה על ההפרדה של ההשפעות הישירות על הריאות.

"אולי, והכי חשוב, האנשים שהם צרכנים כבדים במיוחד של עישון קנאביס עשויים שלא להיות מיוצגים היטב במחקר האפידמיולוגי הקיים." משתמשים כבדים עשויים להימנע מלהגיע למחקרים גדולים בגלל חשש לתביעה. היו כמה דיווחים על מחלת ריאות הרסנית הקשורה בצריכת גדולה של קנאביס בעישון, אמר ד"ר גרייסי.

״למרות המגבלות הללו יש מספיק הוכחות לכך שעישון קנאביס גורם לתסמיני נשימה ויש פוטנציאל לפגוע בדרכי הנשימה ובריאות״.

״עישון קנאביס עשוי גם להעלות את הסיכון לחלות בסרטן ריאות, אך עדיין אין מספיק הוכחות לכך," אמר ד"ר גרייסי. שילוב של עישון קנאביס וטבק פירושו שהצרכנים "עשויים לקבל את הגרוע מבין שני החומרים", סיכם פרופ׳ הנקוקס. לכן, אנחנו ממליצים לכם לעבור לוופורייזר, בכדי לצרוך את הקנאביס שלכם בצורה האידיאלית ביותר.

מעשני קנאביס עלולים לסבול מנזק בלתי הפיך לריאות